וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דברים שכדאי לדעת לפני שמבקשים הלוואה ממקום העבודה

וואלה! NEWS בשיתוף בנק ירושלים, וואלה! NEWS בשיתוף בנק ירושלים

16.8.2018 / 7:52

נקלעתם למצוקה כספית והבוס נעתר כדי לעזור? יפה מאוד. קחו בחשבון גם את השותפה השלישית בכל הסכם עם המעביד: מדינת ישראל. איך מס הכנסה קשור? כיצד מעסיקים משתמשים בהלוואה כבונוס ומה עושים כשמסיימים את הקשר? כל מה שצריך לדעת

עבודה במשרד. ShutterStock
רשות המסים מתייחסת להלוואה כאל שכר עבודה החייב במס/ShutterStock

חברות רבות מציעות לעובדיהן הלוואה ללא ריבית או הלוואה עם ריבית נמוכה מאוד, כחלק מדרכן לחזק את הקשר עם העובדים, לשפר את שביעות רצונם מתנאי העבודה או לסייע לעובד שנקלע למצוקה. מתן הלוואה נתון לשיקולו של המעסיק, והוא אינו מחויב להציע הלוואה לעובדים או להגדיר קריטריונים מסודרים למתן הלוואה.

במקרה של מתן הלוואה, קחו בחשבון את השותפה השלישית בכל הסכם עם המעביד: מדינת ישראל. רשות המסים מתייחסת להלוואה כאל שכר עבודה החייב במס. חוקי העבודה בישראל אינם מסדירים את נושא ההלוואות, גובה הריבית, משך ההחזרים או כל תנאי אחר להלוואה, אלא מתייחסים אל ההלוואה כאל הטבה ומסדירים רק את אופן ניכוי המסים מהטבה זו.

איך מס הכנסה קשור להלוואות?

לפי פקודת מס הכנסה, כל עובד חייב לשלם מס, לא רק על שכר העבודה שלו אלא גם על הטבות השוות כסף שהוא מקבל ממקום העבודה, כגון: רכב, טלפון וכדומה. הטבות אילו אינן חייבות רק במס הכנסה, אלא גם בדמי ביטוח בריאות וביטוח לאומי. יתרה מכך, שווי ההטבות נכלל בשכר העובד ומשפיע על מדרגת המס שלפיה מחושב מס ההכנסה הכללי. ככל שהשכר גבוה יותר, כך מס ההכנסה גבוה יותר.

בענייני הלוואות, מס הכנסה קבע אחוז ריבית בהתאם להמלצת בנק ישראל שעומד על כ-4.07% (נכון ל-31 בדצמבר 2015) ומשתנה אחת לשנה בהלוואות שיתרתן עולה על 7,800 שקלים, בהלוואות שסכומן הוא 7,800 שקלים או נמוך מתקרה זו - המיסוי הוא לפי מדד המחירים לצרכן. אם קיבלת הלוואת מעסיק בריבית נמוכה מכך או בסכום גבוה מכך, הפער יחושבו כהטבה החייבת במס ונחשבת לחלק משכר העבודה.

יתרה מכך, אם המעסיק אינו מלכ"ר או ארגון פיננסי, רשות המסים עשויה לראות בהלוואה כ"עסקה" ולחייבה בתשלום מע"מ. לכן, לפני נטילת הלוואה מהמעסיק מומלץ לבחון היטב את כל היבטי המס ולחשב אותם כחלק מעלות ההלוואה.

בדיקת מאזן כספי באמצעות סמארטפון. ShutterStock
לפני נטילת הלוואה מהמעסיק מומלץ לבחון היטב את כל היבטי המס ולחשב אותם כחלק מעלות ההלוואה/ShutterStock

שימוש בהלוואות כבונוס על ידי המעסיק

מעסיקים רבים משתמשים בהלוואות עומדות כבונוסים, למשל מציעים לעובדים סכומי כסף בתנאי שיעמדו ביעדים ארוכי טווח, או מציעים סכום כסף שיפדה לאחר תקופה. גם בונוסים אלו הינן הלוואות לכל דבר ועניין, ולכן ההפרש בינם לבין התנאים שנקבעו במס הכנסה יהיה חייב במס, בחישוב חודשי.

מה עושים עם ההלוואה כשמתפטרים או מפוטרים?

במהלך עבודתך אצל המעסיק, החוק מגן עליך והמעסיק אינו יכול לנכות יותר מרבע משכר עבודתך בכל חודש לצורך תשלום חובות. יחד עם זאת, במשכורת האחרונה המעסיק רשאי לנכות את יתרת חובך בסכום אחד.

האם כדאי לקחת הלוואה מהמעסיק?

אם תנאי ההלוואה, כולל נטל המס המתלווה, עדיפים על תנאי השוק אז כדאי לך לקחת הלוואה מהמעסיק. זכור כי בניגוד לבנק או למוסד פיננסי אחר, המעסיק אינו דורש ביטחונות. בכל מקרה, מומלץ לבצע סקר שוק ולהשוות את תנאי ההלוואה, כולל חישוב מס ההכנסה ושינויים אפשריים במדרגת המס שישפיעו על כל השכר, לתנאים שמציעים לך בבנקים או במוסדות פיננסיים אחרים.

הלוואה לוקחים רק מבנק, גם אם הוא לא שלך. ללקוחות כל הבנקים ניתן לבקש מבנק ירושלים הלוואה עד 100,000 ש"ח לכל מטרה, ללא ביטחונות וערבויות. לפרטים נוספים ולהגשת בקשה אונליין >>

* מתן האשראי כפוף לשיקול דעת הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל

וואלה! NEWS בשיתוף בנק ירושלים, וואלה! NEWS בשיתוף בנק ירושלים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully