וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם רעיון אדיר ואין לכם כסף? זה מה שאתם צריכים לעשות

3.5.2018 / 8:21

מאז נכנס טרנד גיוס ההמונים לחיינו, קשה לדמיין את עולם היזמות בלעדיו. יש לכם חלום אבל חסרים לכם מזומנים? חושבים להגשים אותו עם גיוס המונים? הנה חמישה דברים שחשוב לדעת לפני שמתחילים

סטארט אפ. ShutterStock
כל אחד יכול לנסות לגייס כסף מההמון כשרוב הגיוסים מתבצעים עבור מיזם מסוים/ShutterStock

יש לכם רעיון מדהים לפתיחת עסק, הקלטת אלבום או הוצאה של סיפור ילדים אבל כל מה שעומד ביניכם ובין ההגשמה זה ממון. ובכן, אם עד היום הייתם צריכים לחזר על פתחי משקיעים, בנקאים או מכרים, להגיע עם תכנית עסקית מסודרת ולשטוח את משנתכם בקול רועד, הרי שהיום הסיפור הרבה יותר פשוט. כל אחד יכול לנסות לגייס כסף מההמון כשרוב הגיוסים מתבצעים עבור מיזם מסוים, התנדבותי או עסקי אבל יש גם מי שפונים לזרים בשביל שאלו יממנו להם את הטיול הגדול אחרי הצבא או את הצעת הנישואין הכי מושקעת בסביבה. הבשורה הגדולה היא שכולם יכולים לגייס. כן, גם אתם.

איך מתחילים?

בשביל להגיע לאותם המונים ולשכנע אותם ששווה להם לשלוף את הארנק, כדאי לדעת ולהבין מה מציעות פלטפורמות הגיוס השונות הפועלות ברשת. חלק מהאתרים גוזרים קופון באמצעות אחוז מסוים מסך הגיוס שביצעתם וחלק מאפשרים במקום תרומה, הלוואה חברתית. יש חברות שמאפשרות גיוס גם בלי הגעה ליעד וכאלה שמתנות את העברת הכסף רק במידה והיעד שהצבתם בתחילת הקמפיין הושלם. בכל מקרה, שווה להתעמק באותיות הקטנות, ללמוד מניסיונם של אחרים ולהתאים את הפלטפורמה הנכונה למטרה שהצבתם לעצמכם.

ההמונים לא מתגייסים? לוקחים עכשיו הלוואה לכל מטרה בבנק ירושלים ואתם בדרך להגשמת החלום

יש (או אין) תמורה בעד התרומה

מימון ההמונים מתחלק ל-2: תורמים שמוכנים להעניק מכספם לשם התרומה בלבד, ללא כל רווח או החזר ותורמים שהמניע שלהם מעבר לרצון לסייע, כולל גם רצון לתמורה כלשהי שאיננה כלכלית (כמו בהלוואה), אלא כזו שמתבטאת באמצעים אחרים כמו רכישה מוקדמת של המוצר העתידי, פריט של מהדורה מיוחדת עם חתימת היוצר, או אפילו אירוע חווייתי כמו כיתת אמן או ארוחת ערב עם המגייס. ברוב המקרים (לא בכולם), ערך התרומה עולה על שווי ההחזר שכן גיוס ההמונים נשען בחלקו המשמעותי גם על הנושא החברתי: התורמים בוחרים לתרום מכספם עבור מוצרים או שירותים שמייצגים אג'נדה או ערכים מסוימים כמו קידום תרבות מסוימת, סיוע לילדים, עידוד התנהגות צרכנית אקולוגית ועוד ועוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"קאש" יש אבל איפה ה"קאצ'"?

ממוצע העמלות הנגבות על ידי אתרי המימון נע סביב ה-6-9% מסך הסכום שגוייס ובנוסף, יש לזכור את שיעור המע"מ הקבוע בחוק ושמתווסף גם כן לעמלה. סכומי העמלה תלויים לעתים במסלול הנבחר ולכל אלו צריך לזכור לצרף גם את נושא המס שבמקרים של גיוס המונים, עשוי לבלבל מעט: על פי חוקי המס בישראל, אם הכסף נתרם והתורם לא מקבל עבורו תמורה, אז הכסף לא חייב במס, אולם אם כן מתקבלת תמורה ולא משנה אם מדובר בשיעור פרטי, במוצר פיזי או בשעת אימון אישי, מגייס הכסף מחויב לשלם מס ולכן כדאי לקחת את זה בחשבון כשפונים לאמצעי הגיוס השונים.

בדיקת מאזן כספי באמצעות סמארטפון. ShutterStock
מגייס הכסף מחויב לשלם מס ולכן כדאי לקחת את זה בחשבון כשפונים לאמצעי הגיוס השונים/ShutterStock

הקמפיין שיממן

לצערנו עדיין אין איזו נוסחה סודית שתבטיח את הצלחת הקמפיין שלכם ואת הגיוס הנכסף אבל כמה טיפים שימושים יסייעו לכם לדעת שאתם בכיוון הנכון ומומלץ להקפיד עליהם:

נראות נכונה: חשוב לייצר טקסט מדויק ומניע לפעולה, ולעשות שימוש בתמונות, סרטונים, אנימציה או קליפים. שילוב זה ישרת אתכם היטב וימשוך קהל רב לפרויקט. השקיעו בניראות וחשבו כיצד לבדל את הפרויקט שלכם מאלפי פרויקטים אחרים.

הפעילו קשרים: זה הזמן לפנות למעגל הקרובים, משפחה, חברים ובהדרגה להרחיבו, מכרים מהעבר, סטודנטים לשעבר - לא צריך להתבייש אבל כמובן שגם לא להטריד או להטריל. זהו את קבוצת התומכים הקרובה ובקשו מהם להיות שגרירים של הפרויקט.

פתחו את הלב: נכון, פנקס שמוחק את עצמו לא בהכרח יפרוט על מיתרי הרגש של ההמונים אבל החלום שלכם דווקא כן. דברו או כתבו בכנות ובפתיחות ותנו למשתתפים תחושה שהם חלק משמעותי בהצלחה. זה עובד.

הנעה לפעולה: גם אם זה נראה לכם משונה, נקטו בגישה אקטיבית ומשלהבת. בכוחן של מילים לדחוף לפעולה, השתמשו בשפה שתרתום אחרים: "הצטרפו אלי למסע", "היו חלק מההצלחה", "תתמכו עכשיו ותשפיעו" וכד'.

לעדכן במידה: חציתם את רף ה-50%? מצוין, זה הזמן לעדכן את התומכים ולפנות למהססים. שמרו את המעורבים בפרויקט בתמונה, ספרו על ההתקדמות, אבל אל תציפו במידע בלתי פוסק ומציק.

בהצלחה!

* מתן האשראי כפוף לשיקול דעת הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל

וואלה! NEWS בשיתוף בנק ירושלים
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully