וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוויתם כסף מבן משפחה? זאת הדרך לתקן את הטעות שעשיתם

וואלה! NEWS בשיתוף בנק ירושלים, וואלה! NEWS בשיתוף בנק ירושלים

8.7.2018 / 7:36

זה לא נעים, אבל קורה: אנשים שהבנק אינו מאשר להם הלוואה פונים לבני משפחה. במצב כזה, גם המלווה וגם הלווה בסכנה בשני המישורים, הפיננסי והמשפחתי. ביקשתם בכל זאת? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לשמור על יחסים טובים

ספירת כסף, סניף בנק, תל אביב. רויטרס
כשמדובר בקרובי משפחה, שני הצדדים מרגישים קצת לא בנוח עם המעמד/רויטרס

הלוואות רבות, שהתחילו כמחווה של רצון טוב בין קרובי משפחה, הסתיימו במפח נפש ולעיתים אף בבתי המשפט. הסיבה היא, שבשונה מגופים פיננסיים שלהם כלים ומתודולוגיות להעריך סיכונים ולאמוד את שווי ההלוואה, אנשים פרטיים אינם מודעים תמיד לסיכון שהם לוקחים. כמו כן, כשמדובר בקרובי משפחה, שני הצדדים מרגישים קצת לא בנוח עם המעמד - כתוצאה מכך לפעמים הלווה לוקח סכום קטן ממה שהוא צריך ומתחייב להחזרים קרובים ומהירים, או לחילופין - המלווה נותן סכום גבוה ממה שתכנן עם מדיניות החזרים בסגנון "תחזיר כשיהיה לך".

זה לא נעים, אבל קורה: אנשים שהבנק אינו מאשר להם הלוואה פונים לבני משפחה. במצב כזה, גם המלווה וגם הלווה בסכנה בשני המישורים, הפיננסי והמשפחתי.

הסכסוכים מגיעים מהר מאוד בשל הפער בין הציפיות של שני הצדדים. הלווה זקוק למימון, אך מכיוון שפנה לבן משפחה, הוא מצפה לגמישות בפריסת ההחזרים, או שאינו בטוח ביכולת ההחזר שלו. כמובן שאינו מצפה לשלם ריבית או הצמדה.

מהצד השני, גם המלווה אינו חש בנוח. הוא רואה את הלוואתו כהשקעה מצדו ורוצה לדעת כיצד הלווה משתמש בכסף ואיך הוא מנהל אותו. הוא דואג מיכולת ההחזר של הלווה, אך חושש לפגוע במערכת היחסים שביניהם אם יסרב לבקשת ההלוואה. לכן, מלווים רבים מוצאים את עצמם מוותרים על צרכיהם האישיים לצורך מימון הלוואות לבני משפחה או נכנסים למצוקה כלכלית משלהם בעקבות דחיית מועד ההחזרים מצד הלווה. במקביל, גם מדד המחירים עשוי להשתנות, והלוואה שלא הוצמדה נכון, עשויה לגרום להפסדים למלווה.

איך מבקשים הלוואה מקרוב משפחה?

אם בכל זאת בחרת לבקש הלוואה מקרוב משפחה, לפניך הטיפים שלנו לשמירה על יחסים תקינים בין בני המשפחה.

• חתמו על הסכם הלוואה שמגדיר מהו הסכום המלווה, מה גובה ההחזר החודשי ומהי פריסת התשלומים, וכן מגדיר האם ההלוואה תוצמד למדד המחירים או תישא ריבית.

• אם יש לך הלוואות נוספות שאתה מחזיר בתקופה זו, וודא שאינך לוקח על עצמך התחייבות כספית שאינך יכול להחזיר.

• ניתן להציע למלווה ביטחונות שיבטיחו את יכולת החזר ההלוואה, כמו שעבוד נכס או צ'ק לביטחון.

• הימנע מבקשת הלוואות עבור רכישת מוצרי מותרות, חופשות או אירועים מפוארים, ובחר הלוואות שלא יגרמו אי נוחות למלווה, כגון: מתן הלוואות לצורך שיפור רמת החיים, לימודים, דיור, פתיחת עסק או טיפולי בריאות.

• אם קיבלת תשובה שלילית מקרוב משפחה, כבד את החלטתו.

חישוב הכנסות והצעות של בית עסק. ShutterStock
הבנק שלך סירב להלוואה? אפשר לקחת הלוואה מבנק אחר/ShutterStock

מהן האלטרנטיבות?

אם הבנק שלך סירב לתת לך הלוואה, ואינך מעוניין לפנות לקרוב משפחה בבקשת הלוואה, עומדות בפניך שתי אפשרויות: הראשונה היא נטילת הלוואה חוץ בנקאית מחברת כרטיסי אשראי או חברת מימון אחרת, שלרוב יציעו הלוואות בריביות גבוהות מריביות הבנקים בתוספת עמלות נלוות. האפשרות השנייה היא לפנות בבקשת הלוואה לבנק אחר. כך תוכל להמשיך ליהנות מתנאי הלוואה נוחים של בנק, מבלי לחרוג ממסגרת האשראי שלך.

הלוואה לוקחים רק מבנק, גם אם הוא לא שלך
ללקוחות כל הבנקים ניתן לבקש מבנק ירושלים הלוואה עד 100,000 ש"ח לכל מטרה, ללא ביטחונות וערבויות. לפרטים נוספים ולהגשת בקשה אונליין >>

* מתן האשראי כפוף לשיקול דעת הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל

וואלה! NEWS בשיתוף בנק ירושלים, וואלה! NEWS בשיתוף בנק ירושלים
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully